Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Zene, ruha és tánc

" hogy tökéletes legyek a színpadon... "

A tökéletes előadáshoz szükséges a külső és belső harmónia.
A belső harmóniát a táncos a mozdulatai, önmaga és a választott zene között hozza létre. A tökéletes zeneválasztás egy produkció fő pillére. Fontos hogy a fellépő szeresse, de ugyanakkor populáris is legyen. Legtöbb esetben ha a választott zenére nem "jön a tánc", akkor felesleges próbálkozni, mert a színpadon az erőltetett koreográfiát még a laikus is észreveheti. Fontos a stílusismeret, a megfelelő zenéhez a megfelelő mozdulatok társítása. Érdemes többször végighallgatni a zenét, mielőtt hozzáfogunk a munkához. Fontos az alapszabályok betartása, mire mit táncolhatunk ? A megfelelő hatás érdekében érdemes egy fogalmazáshoz hasonló koreográfia felépítés : póz/ bevonulás,kezdés, tetőpont, rövid befejezés. A tipikus felépítésű koreográfiákat -pl. raqs sharki- sokkal könnyebb összeállítani mint egy érzelmes arab dal táncát. A raqs sharki felépítése a legegyszerűbb : általában intro ( a táncos meghagyja a zenekarnak a játékot, a fellépő nem mutatja magát) fátylas bevonulás, felvezetés, utána fátyol eldobása, egyre nagyobb teret kapnak a tényleges mozdulatok, esetleg folk betét- saidi, fallahi, beledi- majd egy újabb átkötés és a finálé. Főleg versenyeken divat rövid dobszólót beleszőni a kűrbe. A megancé-nak nagy szerepe van a blokkokból  kialakított fellépésben. A megancé-ban a táncosnak már a műsor legelején meg kell mutatnia mit tud, de csak ízelítőt ad, apró mozzanatokat mutat meg abból, amit az egész műsor alatt látni fogunk.


Egyesek az "ütemre táncoljunk csak" mások a " dallamra táncoljunk csak" elképzelés mellett tartanak ki, ma már több táncos e két dolgot vegyíti, ez több technikát igényel, de sokkal látványosabb is. Eredetileg élő zenével dolgoztak réges-rég az előadók, ebben a témában is igen megoszlóak a vélemények, bár manapság élő zenés műsort sokkal nehezebb anyagilag és szervezésben kivitelezni mint akármikor.


Az orientális táncos külső megjelenésének fő pillérei a ruha, haj, smink, testalkat. Ezen felül számos apró dolog van ami az összhatást befolyásolhatja, bár nem lényegesen. A színpadi kinézetet mindig az adott témához, tánchoz kell igazítani, mert elleknező esetben hiteltelen, szakmaiatlan lesz a tánc.

Bármilyen testalkatú nő bátran táncoljon! Ha egy tesi vagy lelki (önértékelési) problémákkal küszködő egyén színpadra lép, az már egy pozitív lépés! Az orientális tánc sokaknak segített már megtalálni önmagukat, segített elfogadni önmagukat. A magasságot, csípő, derék , mellbőséget ügyes ruhatrükkökkel lehet javítani. Arra a ruharészletre tegyünk több díszt amelyet ellensúlyozni akarunk. (pl akinek kicsi mellekkel rendelkezik a melltartó részt varrja ki bőven! ) A hosszani és keresztcsíkos anyagok és nyújtják vagy karcsúsítják az alakot. Bővebbtől a sellőfazonig bő választéka van a szoknyáknak, így mindenki találhat testalkatára tökéleteset. Vidámabb tánchoz öltsünk meleg színeket, szomorkás hangulatúhoz hideg színt. Fontos az alap ruhaanyag és díszek együttes hatása, az adott színek ízlésesen mutassanak együtt. Egy táncost, aki mindig különleges ruhákat visel, stílusáról hamar megismerik.

Fontos kérdés az egyenruha probléma. Tény, hogy színpadon egyféle egységet hoz létre, de a véges pénztárca miatt gondot okozhat. Ki dönti el milyen színű legyen és milyen fazonú ? Nem mindenkin áll jól ugyanaz a fazon és szín. Pont ugyanolyan díszítést hogyan készítsen több ember, ha nem tehetik meg hogy professzionális ruhát vegyenek? A legfőbb probléma: hogy ha valamelyik táncosnak nem tetszik a leendő ruha akkor hordja? A színpadon meglátszik ha valaki kényelmetlenül érzi magát az öltözékében, illetve a tömegruhákban elveszik a táncos egyéni külseje.

Fontos, hogy a ruha tartson, ne érjen minket meglepetés tánc közben! Gumizott elasztikus anyagok, szatén, selyem, organza és muszlin anyagok a legmegfefelőbbek. A melltartó pántja nyaknál és hátnál is biztosítva legyen! ( biztostű a táncos legjobb barátja.. :)
Manapság divatos a melltartó-betét használata, illetve a "popsituning". Ennek segítségével elérhetjük az áhított alakot.

A legdivatosabb ruhák itthon az egyiptomi stílusú kosztümök. Tíz éve a legtöbben még török öv és malltartó szettben táncoltak, változott a divat. A ruhák többsége gazdagon flitterezett, gyöngyözött és kristályokkal borított, nagyon elegáns kosztünök. A lelógó gyöngysorok mennyisége csökkent, természetesen minden ruha díszítése kézimunka. Normáikból adódóan a hasukat beboríthatják testszínű anyaggal, hogy ne legyen látható, viszont ezek általában magasan felvágott szoknyák, mivel a táncos a lábából bármennyit megmutathat. Egyre többen maradnak hűek a hagyományokhoz, és folk zenére folk kosztümbe bújnak.

Török stílusú ruhák: egy gazdagon díszített csípőöv és melltartó részből állnak. Flitter,strassz díszítés, illetve hosszú, lelógó gyöngysorok. Általában 3 részes szettnek szokták hívni, mivel külön szoknyát igényel. A török táncosok az övet szinte már deréktájékon hordják, sokkal magasabban viselik a szoknya részt mint az egyiptomi táncosok. Szoknyájuk egészen a derék vonalig felvágott, így azt az érzetet kelti mintha a táncoson nem lenne alsónemű.

A manapság divatos egyiptomi stílusú kosztümök: 3 helyett 2 fő részre bonthatóak. Díszített melltartó és szoknya. Itt nincs külön szoknya és rázóöv, hanem ennek kombinált változata a gazdagon díszített vastagabb anyagú szoknya.

A különböző népi viseleteket használjuk stílushű saidi, shaabi, melaya, khaliji, núbiai, bollywood stb... táncokhoz. Ezekhez a kosztümökhöz általában a stílusnak megfelelő eszköz is társul. Ilyen a bot, ujjcin, shamadan, melaya fátyol stb... .

Melaya: Általában fodros szélű rövid ruha, kiegészítés képpen némely táncos magassarkú cipőben táncolja. A fejen díszes hajpánt található, eszköze a melaya fátyol, amely egy nehéz, nagy, erősen díszített fátyol.

Saidi: Mellkas és has irányába nyitott, erősen felvágott ruha. Általában hozzá illő melltartó és fejpánt kíséri. A saidi ruha nem ér le a földig, inkább " bokavillantós" vagy csak térdig ér. Eszköze a bot, aminek több típusa is van. A ruházat bővelkedik fém vagy műanyag érmedíszítésben.

Shaabi: Öltözéke hasonlít a mindennapi ruháinkhoz, ezt a stílust hívhatnánk a "munkásosztály" táncának is. Sokan táncolják 2-3 részes tánckosztünökben, de nem ritka a farmer- nyitott felső+ melltartó megoldás sem. Ruhaviseletben itt visszanyúlunk a hétköznapokhoz.

Khaliji: Általában nagy méretű, egész testet fedő ruházat, ami szabad mozgást hagy meg a kezeknek, vállnak és fejnek. Általában könnyű anyagból van, nagy méretű, viszont így könnyű benne mozogni.